
Instagram guru, czyli jak nauczyć się robić zdjęcia z akcentem na biżuterię
- Koncepcja i styl
- Lokalizacja i oświetlenie
- Szczegóły i wzory
- Piękno i estetyka
- Przetwarzanie i filtry
- Jeśli potrzebujesz zdjęcia na modelu
- Terminy i częstotliwość wpisów
Instagram od dawna jest czymś więcej niż tylko wizualnym portalem społecznościowym, na którym można i należy chwalić się wakacjami w gorącym kraju, narodzinami dziecka czy nową sukienką od projektanta. Instagram w ciągu ostatnich kilku lat przekształcił się w wygodną i skuteczną platformę do sprzedaży szerokiej gamy produktów, w tym biżuterii i kostiumów.
Tysiące jubilerskich gigantów i lokalnych ukraińskich marek ma swoje konta na Instagramie. I jeśli dla pierwszych jest to raczej ukłon w stronę mody i konieczność wizerunkowa, to dla drugich jest to niepowtarzalna okazja do zwiększenia zasięgu grupy docelowej i poziomu sprzedaży. Eksperci w dziedzinie SMM mogą Ci mówić do woli, że bez ich interwencji nie uda Ci się wynieść swojego konta na wysokie pozycje w rankingach. Jest to oczywiście po części prawda. Ale tylko częściowo. Sekretem udanego profilu na Instagramie są świetne zdjęcia. I to właśnie ich będziemy się dzisiaj uczyć.
Mając opanowaną sztukę pięknego fotografowania sprzedawanej przez siebie biżuterii, nie będzie Ci trudno wypromować profil własnej firmy w serwisie społecznościowym. Tak, to będzie wolniej niż z pomocą specjalistów SMM i dziesiątki tysięcy hrywien wydanych na ich usługi. Ale wśród Twoich subskrybentów nie będzie "martwych" kont: wszyscy będą "żywi" i zainteresowani Twoimi produktami.
Koncepcja i styl
Istnieją dwa sposoby na robienie zdjęć na swoje konto na Instagramie.
Metoda pierwsza: zatrudnij fotografa, który będzie pobierał opłaty za godzinę lub za projekt. Ostrzegamy, dobry fotograf będzie w cenie: usługi profesjonalistów nie mogą być tanie.
Druga opcja: zrobić własne zdjęcia po przeczytaniu naszego artykułu do końca. Zapewniamy: nie potrzebujesz do tego ani lustrzanki, ani drogiego smartfona. Zdziwilibyście się, ale wiele udanych kont jubilerskich jest wypełnionych zdjęciami zrobionymi tanim chińskim smartfonem. W końcu to nie piksele są ważne w tym biznesie (choć oczywiście też nie zaszkodzą), ale "pomysłowe" zdjęcia, które przyciągają wzrok subskrybenta i sprawiają, że zostaje on na Twoim profilu choć na chwilę.
Pierwszą rzeczą, o którą musisz zadbać, jest koncepcja Twojego konta. Rozbieżne zdjęcia, nawet jeśli są ładne, to rozproszenie potencjalnych klientów. A profil, który nie ma jednolitego stylu, jest jak winegret.
Lokalizacja i oświetlenie
Zdjęcie z akcentem na biżuterię może być wykonane z modelką lub bez niej w kadrze. Drugi przypadek to fotografia tematyczna i tak właśnie będziemy o niej dzisiaj mówić - tematycznie. Jednak będziemy również mówić o robieniu zdjęć biżuterii na modelce, nie martw się. Tak więc, kilka podstawowych wskazówek dotyczących fotografowania biżuterii.
- Światło dzienne jest idealnym oświetleniem.
- Należy unikać bezpośredniego światła słonecznego, w przeciwnym razie zdjęcie będzie zbyt ostre.
- Nie należy używać lampy błyskowej.
- Jeśli uważasz, że dzięki temu uzyskasz lepsze zdjęcie, spróbuj zrobić kilka zdjęć z lampą błyskową i bez niej, aby je porównać.
- Użycie lampy błyskowej umożliwia podniesienie aparatu nieco powyżej normalnej wysokości lub zrobienie zdjęcia kilka kroków dalej. W przeciwnym razie obraz będzie wyglądał nienaturalnie.
- Aby zintensyfikować oświetlenie obiektu, użyj czystej kartki papieru akwarelowego. Jeśli światło pada z prawej strony, papier powinien być umieszczony po lewej stronie fotografowanego akcesorium. Należy jednak uważać, aby papier nie wpadł do ramki. W przeciwnym razie zarówno rama zostanie zniszczona, jak i tajemnica Twojego doskonałego światła zostanie ujawniona. A takich informacji nie należy udostępniać konkurentom.
Bardzo pożądane jest posiadanie w arsenale domowego fotografa stołu tematycznego. Nie chodzi tu tyle o stół jako taki, ale o dowolną pionową powierzchnię, która jest dla Ciebie wygodna. Może to być parapet, komoda czy nawet zwykły stołek kuchenny. Albo kilka - dla maksymalnej wygody.
Szczegóły i wzory
Tłem dla dobrego zdjęcia może być karton dekoracyjny lub papier akwarelowy, o którym była mowa w poprzednim rozdziale. Ważne jest jednak, aby kolor tła był inny niż kolor biżuterii w kadrze. Profesjonalista doskonale uchwyci złoty pierścionek na żółtym tle, ale początkujący będzie miał z tym ogromne trudności. Nie ryzykuj więc i postaw na kontrast. Jeśli uważasz, że kontrastowy papier w połączeniu z biżuterią wygląda zbyt jaskrawo i nie pasuje do stylu Twojego profilu, postaw na klasyczne białe tło. To zawsze jest opcja korzystna dla obu stron.
Jeśli chodzi o obecność szczegółów w ramce, powiedzmy, co następuje: profesjonalista nie potrzebuje ich, a bez ich pomocy stworzyć doskonałą ramkę, ale początkujący nie powinien odmawiać pomocy szczegółów, w przeciwnym razie obraz stanie się pusty i nudny. Jako elementów wspierających możesz użyć wszystkiego, co chcesz. Kieruj się zasadą "jestem artystą, tak mi się wydaje", ale nie odbiegaj od zdrowego rozsądku. Kubek z herbatą, rozsypane koraliki, monety, papierowe elementy wycięte zszywaczem - to tylko początek niekończącej się listy elementów dekoracyjnych, które mogą pomóc w rozwijaniu umiejętności w sztuce fotografowania.
Piękno i estetyka
Zapewne zauważyłeś, że kiedy patrzysz na szczyt góry lub ośnieżony park, obraz wydaje się wspaniały, ale kiedy próbujesz umieścić go w kadrze swojego aparatu, ten blask znika, jakby nigdy nie istniał. Jeśli znalazłeś się w takiej sytuacji, oznacza to, że nie przestrzegasz kilku podstawowych zasad fotografii. Oto podstawowe zasady. Czytaj dalej i spróbuj zrobić nowe zdjęcie, pamiętając o tych wskazówkach. Jesteśmy pewni, że będziesz zaskoczony wynikami.
- Zasada złotej proporcji. Robienie zdjęcia bezpośrednio przez Instagram wyświetla w kadrze siatkę, która dzieli go na dziewięć równych części. Aby obraz był estetyczny, biżuteria nie powinna być umieszczona chaotycznie, ale wyłącznie w miejscach przecięcia linii. Jeśli jest to długi dodatek, taki jak łańcuszek lub naszyjnik, ważne jest, aby umieścić go równolegle do linii i upewnić się, że krawędź biżuterii lub wisiorka znajduje się na przecięciu linii prostopadłych. Przesuwaj biżuterię dookoła, a na pewno znajdziesz pozycję, która zadowoli nie tylko Ciebie, ale i Twoich zwolenników.
- Skrócenie. Równie ważny jest kąt nachylenia biżuterii. Za zero uważa się kąt pionowej powierzchni, na której fotografujemy. Na tej podstawie przedstawiamy podstawowe zasady rozmieszczania akcesoriów w kadrze:
- Maksymalnie 45 stopni - kąt dla pierścieni;
- 90 stopni - perspektywa dla elementów płaskich: łańcuszków, kolczyków, wisiorków, zawieszek.
- Obramowanie. Instagram domyślnie ustawia współczynnik proporcji 1:1. Oznacza to, że szerokość ramki jest taka sama jak jej długość. Można jednak kontrolować kadrowanie i dostosować je tak, aby podkreślić konkretny fragment obrazu. Dlatego upewnij się, że korzystasz z tej opcji w razie potrzeby.
- Ostrość zdjęć. Niewyraźne zdjęcie to mauvais ton na Instagramie, jeśli chodzi o sprzedaż zdjęć. Zanim więc opublikujesz zdjęcie, sprawdź, czy jest wystarczająco ostre. A jeśli nie, to lepiej nakręć to jeszcze raz, nie bądź leniwy.
A przy okazji mały dodatek do rozmowy o kącie dekoracji. Jeśli nie masz szczęścia uchwycić kolczyków pod kątem od 10 do 60 stopni, weź pudełko na biżuterię, włóż do niego kolczyki i sfotografuj tandem akcesoriów i opakowania pod kątem prostym.
Przetwarzanie i filtry
Jeśli dotarłeś do tego momentu, prawdopodobnie jesteś już prawie gotowy. Jeszcze kilka kliknięć i możesz pokazać go swoim zwolennikom i zdobyć kilka zasłużonych polubień.
- Pierwszą rzeczą, którą Instagram prosi o dostosowanie, jest kadrowanie. Pisaliśmy o tym powyżej. Możesz powiększyć oryginalne zdjęcie lub powiększyć je poprzez nadanie mu prostokątnego kształtu. Rób jak uważasz, pamiętając, że ta opcja jest po to, aby rozłożyć akcenty.
- Drugą rzeczą, którą zaproponuje portal społecznościowy, jest manipulacja zdjęciami. Na przykład, można dostosować ostrość obrazu, dodać ciepła lub odwrotnie, sprawić, że zdjęcie będzie wyglądało chłodniej. Na tym etapie dostępna jest również opcja "Blur". Dzięki tej funkcji tło zdjęcia może zostać automatycznie rozmyte, skupiając uwagę widza na centralnym obiekcie obrazu. To znaczy, na dekoracji.
- Trzecią opcją, która otwiera się w przedostatnim kroku przed publikacją zdjęcia, jest zastosowanie filtrów. Na Instagramie są ich dziesiątki. Naszym zdaniem do obróbki zdjęć wykonanych na białym lub jasnym tle najbardziej odpowiednie są filtry Juno, Ludwig, Lo-Fi i Skyline.
Ostrzegamy jednak: nie daj się ponieść tej opcji. Filtry powinny być stosowane tylko wtedy, gdy są naprawdę niezbędne. Istnieje błędne przekonanie, że oryginalne zdjęcie bez nałożonych filtrów nie może być udane a priori. Jest to błędne rozumowanie. Głównym zagrożeniem jest uzyskanie zniekształconego obrazu, w którym kolor przedmiotu nie odpowiada oryginalnemu kolorowi biżuterii. Jakie są zagrożenia? Na przykład, kupujący, który zamówi przedmiot na podstawie zdjęcia na Instagramie, nie będzie zadowolony z zakupu, ponieważ kolor biżuterii na zdjęciu będzie różnił się od koloru w rzeczywistości.
Jeśli potrzebujesz zdjęcia modelu...
...i nie chcesz inwestować w ten proces środków finansowych, to musisz zapoznać się z fotografami, którzy pracują w Twoim mieście. Ale nie, nie po to, aby zachęcić ich do robienia zdjęć Twojej biżuterii "za darmo". Przecież to nietaktowne i ogólnie mauvais ton, bo za każdą pracę należy się wynagrodzenie. Znajomość ta jest niezbędna, aby wziąć udział w sesjach organizowanych przez tę czy inną społeczność.
Fotografowie zazwyczaj trzymają się razem i często organizują kursy mistrzowskie, aby dzielić się swoim doświadczeniem między sobą. A takie sesje często wymagają rekwizytów: ubrań, butów, dodatków i biżuterii. Sprzedawcy, którzy nieodpłatnie użyczają swoją biżuterię do sesji zdjęciowej, otrzymują efekt końcowy - profesjonalnie obrobione zdjęcia - jako zapłatę za swoje usługi. Wraz z możliwością wykorzystania ich do własnych celów. Na przykład, aby promować wyroby jubilerskie na swoim koncie na Instagramie.
Ale pamiętaj, że nawet jeśli dostaniesz profesjonalne zdjęcia legalnie i uczciwie, ważne jest, aby przestrzegać zasad etykiety. Publikując zdjęcia, pamiętaj, aby wspomnieć o osobach, które były zaangażowane w ich powstanie: fotografach, stylistach, makijażystach, projektantach (jeśli modelka ma na sobie ubrania konkretnej marki) - a także o sobie, sprzedawcy biżuterii, bez którego opublikowane zdjęcie nie byłoby tak olśniewające.
Czas i częstotliwość publikacji
A na zakończenie naszej rozmowy - kilka bezcennych rad, o jakiej porze dnia najlepiej pisać posty na Instagramie i jak często to robić: raz na trzy dni czy może trzy razy dziennie?
Wyciągając wnioski, opieramy się wyłącznie na danych statystycznych. Twoje osobiste doświadczenia z prowadzeniem profilu biznesowego na portalu społecznościowym mogą być inne. To, na czym się skupić w danym przypadku, to Twoja własna decyzja. Najlepiej własne obserwacje, bo wszystko jest bardzo indywidualne. Jeśli jednak takie obserwacje z powodu braku doświadczenia nie są jeszcze dostępne, statystyki po raz pierwszy staną się głównym punktem odniesienia.
A więc czas publikacji. Statystyki pokazują, że warto publikować posty na Instagramie w południe, o 15.00 i o 21.00. Nie kieruj się czasem londyńskim czy nowojorskim, ale swoją własną strefą czasową. W naszym przypadku jest to czas kijowski. Nawiasem mówiąc, wiele służb statystycznych uważa, że najbardziej korzystnym okresem dla publikacji w głównym feedzie jest poniedziałek między 17:00 a 18:00 oraz czwartek między 15:00 a 16:00. Statystycznie, filmy z IGTV są oglądane przez followersów po godzinie 20:00. Ale znowu, ta informacja nie powinna być traktowana jako absolutna prawda. Jest to jedynie punkt odniesienia, na podstawie którego wkrótce uzyskasz własne statystyki.
I pamiętaj: ludzie nie są robotami. I podczas gdy większość użytkowników aktualizuje Instagram w okresach wymienionych powyżej, Twoi zwolennicy i Twoja grupa docelowa mogą być bardzo "specyficzni". Na przykład, wśród Twoich followersów może być wiele osób z innych krajów, a nawet z innych kontynentów. Dlatego, jeśli to możliwe, ważne jest, aby określić optymalny czas publikacji nie w ogóle, ale konkretnie dla swoich marek w sieci Instagram. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak można to zrobić.
- Określ swoją grupę docelową i dowiedz się, gdzie mieszka większość Twoich zwolenników. Będziesz musiał to zrobić ręcznie, patrząc na geolokalizację każdego followera. Ale będzie to jak najdokładniejsze, a nie przybliżone.
- Określ, co robią Twoi naśladowcy. Być może wielu z nich to nastolatkowie lub studenci. Mogą to być też młode mamy w wieku poniżej 35 lat. Zawody Twoich fanów określają ich rutynę, a zatem okna czasowe, w których mają wolny czas na surfowanie po mediach społecznościowych.
- Badanie statystyk lub własne wnioski w praktyce, aby sprawdzić, które zalecenia naprawdę działają w Twoim przypadku, a które nie. Stwórz tygodniowy harmonogram postów tak, aby różnił się od harmonogramu z poprzedniego tygodnia i poprzedniego tygodnia. Następnie porównaj, które posty miały wyższy wskaźnik odpowiedzi od zwolenników i które miały niższy wskaźnik odpowiedzi.
Jeśli nadal używasz zwykłego profilu zamiast konta biznesowego, załóż je już teraz. Jedną z przydatnych funkcji dostępnych dla właścicieli profili biznesowych jest możliwość sprawdzenia, kiedy i jak wielu zwolenników obejrzało dany post. Jeśli chodzi o planowanie postów, to jest to bezcenna informacja.
Teraz, jeśli chodzi o częstotliwość postów. Statystycy zalecają, abyś publikował posty codziennie. Minimum jedno zdjęcie, maksimum cztery zdjęcia dziennie. Ale ostrzegają: nie piszcie postów pod rząd. Minimalna przerwa między stanowiskami powinna wynosić cztery godziny. Zachęcamy do poważnego potraktowania tej porady. Jeśli prowadzisz bloga o własnym psie, zamieszczasz jego zdjęcia i piszesz teksty w jego imieniu, to prawdopodobnie nie spotkasz się z brakiem treści. Jeśli jednak jesteś przedstawicielem lokalnej marki jubilerskiej z ograniczonym, limitowanym asortymentem, będziesz musiał się sporo namęczyć, aby stworzyć chociaż jeden post dziennie.
W rzeczywistości obowiązuje tu zasada zdrowego rozsądku: im bardziej skomplikowane są Twoje posty, tym rzadziej powinieneś je robić. Jeśli mówisz swoim zwolennikom, jak dobrać kolor oczu lub włosów, na przykład, jeden post dziennie może być wystarczający. Jeśli udostępniasz zdjęcie swojej biżuterii bez żadnego tekstu, możesz bezpiecznie kliknąć przycisk "Opublikuj" trzy do czterech razy dziennie w wyżej wymienionych odstępach czasu.
I jeszcze jedno: jeśli sprzedajesz biżuterię, nie zapomnij umieścić ceny bezpośrednio pod zdjęciem przedmiotu. Bo nic nie jest bardziej irytujące niż fraza "napisał w Direct" w odpowiedzi na pytanie zwolennika o koszt przedmiotu.
Komentarze (0)